به گزارش کرب‌و‌بلا، رئیس‌دانا هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارتقاء سطح کیفی البسه عاشورایی به لحاظ طراحی و دوخت، ایجاد بستر مناسب تبادل نظر تولید‌کنندگان و طراحان در این حوزه، شناخت توانایی‌های تولید‌کنندگان و طراحان و ترغیب دست‌اندر‌کاران طراحی در این حوزه عنوان کرد.

وی ادامه داد: در این دوره بیش از 110 لباس عاشورایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

رئیس‌دانا در مورد میزان استقبال  از این نمایشگاه گفت: قشر جوان و دانشگاهی استقبال خوبی داشتند اما به طور کلی استقبال چشم‌گیری صورت نگرفت. علی‌الخصوص از کلاس‌های آموزشی استقبال خیلی خوبی شد.

وی در خصوص وضعیت فروش در این نمایشگاه گفت: در این دوره تصمیم نداشتیم لباس‌ها را برای فروش عرضه کنیم چرا که از بسیاری از مدل‌ها فقط یک عدد تولید شده است.

دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی ادامه داد: این نمایشگاه با حمایت کار‌گروه مد و لباس  وزارت ارشاد دایر شده است.

وی در خصوص نقش لباس در انتقال فرهنگ و مفاهیم گفت: به طور کلی لباس یکی بالاترین ابزار‌های انتقال فرهنگ است.  لباس هر شخص اولین معرف آن فرد است و به عنوان یک تابلو متحرک در اشاعه یک فرهنگ در سطح جامعه تاثیر دارد.

رئیس‌دانا ادامه داد: بخش لباس‌های عاشورایی با توجه به استفاده از نماد‌های عاشورایی در این لباس‌ها قطعا می‌تواند به انتقال فرهنگ عاشورایی کمک کند.

دبیر اجرایی نمایشگاه لباس عاشورایی افزود: پوشش عمومی مردم به صورت فصلی به بازار عرضه می‌شود و تولید‌کنندگان برای هر فصل پیش‌بینی تولید لباس ویژه آن فصل را دارند، با توجه به اینکه مراسم محرم و صفر دو ماه است یعنی یک ماه کمتر از یک فصل، بسیار مستعد است که فصل جدیدی در بحث تولید لباس به عنوان فصل لباس عاشورایی ایجاد شود.

رئیس‌دانا در مورد رنگ‌بندی و تنوع محصولات گفت: از لحاظ طرح، دوخت، طراحی المان‌ها و نماد‌های عاشورایی کارهای متعدد و متنوعی در نمایشگاه دیده می‌شود. اما با توجه به اینکه پیشینه تاریخی لباس مشکی برای عزاداری اباعبدالله (ع) از زمان آل بویه وجود داشته رنگ مشکی در لباس‌های این نمایشگاه رنگ غالب است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ما لباس‌های رنگارنگی را در لباس‌های آیینی و تعزیه داشته‌ایم که امیدواریم این نکته را طراحان و تولید‌کنندگان به شرط حفظ شأن لباس عاشورایی در نظر بگیرند.

رئیس‌دانا در پایان گفت: در کارگروه ساماندهی مد و لباس تصمیم بر این بود که لباسی ویژه مراسم اربعین طراحی شود که در طراحی آن تمام ملزوماتی که یک نفر برای پیاده‌روی اربعین نیاز دارد رعایت شود از جمله پارچه آن به نحوی باشد که زائر گرم یا سردش نشود، کفش آن مناسب باشد، کوله‌پشتی آن طراحی مناسب پیاده‌روی داشته باشد و ... که این مسئله محقق نشد. اما لباس‌های ارائه شده این قابلیت را دارند که بتوان آنها را تولید انبوه و در مراسم‌ اربعین مورد استفاده قرار داد.

نمایشگاه لباس عاشورایی که از 27 مهرماه در محل تالار وحدت آغاز شده بود، امروز 5 آبان ماه به کار خود پایان داد.