به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت، محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص حادثه آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های شهر کربلا گفت: شنبه شب 18 دی ماه، آتش‌سوزی در هتل «قصر المولی» در باب القبله کربلا منجر به کشته شدن دست کم 5 زائر شد که 2 نفر از این زائران به طور قطع ایرانی هستند و 3 زائر دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: زائران این هتل عموما از زائران استان خراسان بودند که خارج از سیستم سازمان حج و زیارت و توسط شرکت‌های غیر مجاز به عتبات اعزام شده بودند. 

وی افزود: با توجه به وسعت و سرعت این حادثه و بالا بودن میزان سوختگی تا این لحظه شناسایی زائران امکان پذیر نیست.

نظافتی اضافه کرد: در این حادثه کمتر از 10 نفر مجروح شدند و با اینکه این زائران تحت پوشش سازمان حج به عتبات سفر نکرده بودند، ستادهای سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت سعی کردند به سرعت در محل حضور پیدا کرده و امدادرسانی کنند.

وی ادامه داد: زائران این هتل تقریبا 40 نفر از شهرستان تربت حیدریه و حدود 75 نفر از مشهد بوده‌اند و در شب دوم اقامت آن‌ها این حادثه اتفاق افتاده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج بیان کرد: این حادثه علاوه بر صدمات جانی، منجر به سوختن وسایل و حتی گذرنامه‌های زائران شده است که البته همکاران ما با همراهی سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق و مجموعه امداد تلاش می‌کنند که به این زائران امدادرسانی کنند.

وی در خصوص اعلام اسامی مصدومین این حادثه گفت: زمانی‌که زائران ثبت نام می‌شوند اسامی در سیستم سازمان حج ثبت می‌شود و زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد اطلاعات زائران موجود است، اما در حادثه اخیر به دلیل اینکه زائران خارج از سیستم سازمان حج و آزاد به عتبات مشرف شده‌اند اطلاعاتی از آنان در دست نیست.

وی تاکید کرد: مدیریت حج و زیارت استان خراسان رضوی و دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق در صورتی که اطلاعاتی از زائران بدست بیاورند در اختیار ما برای اطلاع‌رسانی قرار خواهند داد.

بر اساس گزارش‌ها هنگام آتش‌سوزی بیشتر زائران خارج از هتل بودند.

در مرگبارترین حادثه امسال برای زائران ایرانی در عراق، چهارم آذرماه، یک اتوبوس در منطقه شوملی نزدیک حله منفجر شد و دست‌کم 50 ایرانی در آن حادثه کشته شدند. بیشتر کشته‌شدگان از استان خوزستان بودند.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته بود.